Taiteilija teroittaa lyijykynää edessään valkoinen paperi.

Viime vuosi jää mieliin koronavuotena. Poikkeukselliseen pandemiatilanteeseen liittyvän edunvalvonnan ja kuvataiteilijoiden neuvonnan lisäksi edistimme pitkän aikavälin tavoitteitamme, keskeisimpinä niistä kuvataiteen korvauskäytäntöjen kehittäminen.

Vuosi 2020 oli Suomen Taiteilijaseurassa poikkeuksellinen ja sitäkin vauhdikkaampi. Keväällä puhjenneeseen koronapandemiaan liittyvälle vaikuttamistyölle, raportoinnille ja taiteilijoiden neuvonnalle raivattiinkin keväällä nopeasti tilaa Suomen Taiteilijaseuran henkilökunnan etätoimistojen pöydiltä. Poikkeuksellinen vuosi toisaalta myös nosti valokeilaan taiteen ja kulttuurin merkityksen.

Koronakriisiin liittyvän vaikuttamistyön ohella edistimme pitkän aikavälin tavoitteitamme, keskeisimpänä niistä kuvataiteen korvauskäytäntöjen kehittäminen. Julkaisimme alalle ensimmäisen palkkio-ohjeistuksen, jonka on määrä toimia sekä työn antajan että tekijän apuna palkka- ja palkkioneuvotteluissa. Merkittävin edistysaskel korvauskysymyksissä oli näyttelypalkkiomallin eteneminen kohti mallin käyttöönottoa Suomessa.

Edistimme myös julkista taidetta viestinnän keinoin sekä tarjoamalla taiteilijoille ja tilaajille neuvontaa taidehankkeissa. Julkisen taiteen suosio jatkaa kasvuaan: vuoden aikana seura hyväksyi ennätysmäärän uusia taidekilpailuja ja julkisen taiteen hakuja.

Ympäri vuoden seuran arjessa keskeistä olivat kuvataiteilijakunnan palveleminen ja neuvonta sekä monikanavainen viestintä. Erityisesti juristin palvelu oli monelle taiteilijalle poikkeusvuonna tarpeellinen tuki. Tavoitteemme on, että neuvontapalveluiden ja viestinnän kautta kuvataiteilijakunta saa ajankohtaista tietoa ammatinharjoittamisensa tueksi. Samalla tarjoamme kuvataiteen toimialasta tietoa niin päättäjille, medialle kuin suurelle yleisölle.

Edunvalvontatyömme ja muun toimintamme vaikuttavuus ja merkityksellisyys pohjaavat ennen kaikkea sujuvaan ja tiiviiseen yhteistyöhön eri taiteenalojen organisaatioiden, taiteilijoiden ja päättäjien kanssa.

Kiitos kuluneesta vuodesta, hyvästä yhteistyöstä ja työmme seuraamisesta!

Tutustu vuosikertomukseen PDF-tiedostona