Kuva: Jefunne Gimpel

Pohjoismaisen SEB-pankin yhteistyö Arabian Taideosastoyhdistyksen kanssa huipentui juhlavuoden monipuoliseen pääyhteistyökumppanuuteen vuonna 2023. Yhteistyö toimii esimerkkinä strategisesta kumppanuudesta, jonka taustalla on pyrkimys edistää hyvinvoivaa yhteiskuntaa. 

Suomen Taiteilijaseuran Uudet mesenaatit -hankkeessa (2025–2026) tavoitteena on tuoda erilaisia kuvataidejärjestöille sopivia yrityskumppanuusmalleja tutuksi ja helpommin lähestyttäväksi. Esittelemme verkkoartikkeleissa tapausesimerkkejä taidetoimijoiden ja yritysten välisestä yhteistyöstä. Miten kansainvälisen pankin Suomen osasto voi luoda yhdessä taidekeramiikkayhdistyksen kanssa pitkäaikaisen yhteistyön takaavan, teosmyyntiä lisäävän näyttelykonseptin? Miten alunperin merikaapelien valmistukseen suunniteltuun teollisuushalliin onnistutaan sisustamaan viihtyisä taidevälitystapahtuma yrityskumppanien avulla? Entä miten yritykset voivat vaikuttaa paikalliseen viihtyvyyteen ja alueensa vetovoimaan rahoittamalla julkista taidetta maakunnissa? Aloitamme pankkialan ja taidekeramiikan parissa tutustumalla Skandinaviska Enskilda Bankenin, SEB:n, yhteistyöhön Arabian Taideosastoyhdistyksen kanssa.

 

Oikea taidemuoto omalle yritykselle

Helsingissä toimiva Arabian Taideosastoyhdistys ry vaalii ja kehittää perinteikkään keramiikkatehtaan taideosaston perintöä. Vuonna 2023 yhdistys vietti 20-vuotisjuhliaan yhteisnäyttelyiden, juhlavuosikokoelman, kirjan sekä yhdistyksen taiteilijoiden työhön paneutuvan, Maaretta Tukiaisen käsikirjoittaman, tuottaman ja juontaman Muotokuvia -podcast-sarjan julkaisun muodossa. Juhlavuoden toteutumista oli mahdollistamassa Taiteen edistämiskeskus TAIKEn, Suomen Kulttuurirahaston ja Svenska Kulturfondenin lisäksi pääyhteistyökumppanina Skandinaviska Enskilda Banken, SEB.

Juhlavuosiyhteistyötä koordinoinut SEB:n markkinointi- ja viestintäpäällikkö Viveka Ahlskog kannustaa yritystoimijoita löytämään oman tapansa tukea taidetta ja kulttuuria. Ahlskog korostaa, että yhteistyötä kannattaa lähteä suunnittelemaan yrityksen brändin ja arvojen näkökulmasta. 

- Paras vinkkini on laittaa henkilökohtaiset mieltymykset sivuun! Etsi taidemuoto, ilmaisu tai yhteisö, joka tuntuu oikealta ja omalta yrityksen näkökulmasta. Sitten on tietenkin mietittävä, mitä yhteistyöllä halutaan saavuttaa. Onko tavoitteena rakentaa brändiä, lisätä myyntiä, luoda kohtaamispaikka vai jotain aivan muuta? Kun tavoite on selkeästi määritelty, on paljon helpompi laatia toimintasuunnitelma ja mitata onnistumista, Ahlskog kertoo.

 

Pitkäaikainen yhteistyö syntyy ideoiden jakamisesta 

Juhlavuoden aikana Arabian Taideosastoyhdistys työsti vaihtuvia näyttelyitä SEB:n toimistolle Eteläesplanadille. Ensimmäisessä näyttelyssä esillä oli yhdistyksen taiteilijoiden luoma Juhlat! -juhlavuosikokoelma. Juhlavuoden laaja pääyhteistyökumppanuus rakentui aiemmalle yhteistyölle. Taideosastoyhdistys oli jo aiemmin toteuttanut ikkunanäyttelyitä pankin tiloissa. 

- Juhlavuoden yhteistyötä oli helppo rakentaa, kun aiemmissa, pienemmissä projekteissa oli rakennettu luottamusta ja yhteistyön tekemisen tapaa, Arabian Taideosastoyhdistyksen viestintäasiantuntija Elise Simonsson kertoo. 

Juhlavuoden kokonaisuus syntyi yhteisissä ideointipalavereissa pankin ja taideosastoyhdistyksen edustajien kesken. 

- On ollut erittäin palkitsevaa löytää yhtymäkohtia kahden hyvin erilaisen toimijan, globaalin pankin ja paikallisen taiteilijayhdistyksen, välillä ja huomata, että loppujen lopuksi ei olekaan niin vaikeaa löytää yhtäläisyyksiä. Ammattilainen on ammattilainen riippumatta siitä, mitä tekee, Ahlskog toteaa.

"Ammattilainen on ammattilainen riippumatta siitä, mitä tekee."

Erityisen hyvin pankin ja Taideosastoyhdistyksen verkostojen ja asiantuntemuksen yhdistyminen tuli esille juhlavuoden osana järjestetyssä SEB Talk -tapahtumassa. 

- New Yorkista vierailulle saapuneet näyttelymme kuraattorit, galleristit Juliet Burrows ja Kim Hostler pitivät puheenvuoron taidesijoittamisesta. SEB:llä oli olemassaoleva platformi, jota pystyttiin hyödyntämään, ja tuomaan siihen jotain uutta omasta asiantuntijuudestamme käsin, Simonsson kertoo. 

Arabian Taideosastoyhdistys taas tarjosi SEB:n henkilökunnalle ja asiakkaille savitaiteen työpajoja, jotka tutustuttivat monelle uuteen taidemuotoon käytännössä. Simonsson kiittelee työpajoja, jotka saivat jatkoa myös juhlavuoden jälkeen.

- On ihanaa nähdä ihmiset tekemässä käsillään, innostumassa omasta tekemisestä ja materiaalista, leikkimielisyydestään jopa. Yhteistyön myötä syntyy tiettyjä toimintamalleja, joilla voi olla jatkumoa yhteistyökauden jälkeenkin. 
 

Vinkit alkuun: kohtaamisia taiteen äärellä ja selkeä yhteistyöehdotus

Kädet saveen -lähestymistapaa Simonsson suosittelee myös taidetoimijoille, jotka ovat kiinnostuneita yrityskumppanuuksista.

- On hirveän tärkeää päästä paikan päälle, missä luova työ tapahtuu. Kutsukaa paikalle yrityksen viestinnän ja johdon henkilöitä, ja esitelkää toimintaa. Silmät avautuu asialle ja sen tärkeydelle siellä tekemisen ytimessä.

Konkreettisuus, eli selkeä ehdotelma yhteistyöstä on valttia myös keskustelun ja yhteisen ideoinnin alkuun.

- Olimme tehneet hyvin selkeän suunnitelman markkinoinnista, toimenpiteistä ja aikataulusta. Kutsuimme heidät ideoimaan yhdessä, mutta oli tärkeää, että meillä oli valmis materiaali mihin pystyimme heti tarttumaan ja lähteä muokkaamaan yhdessä, Simonsson kuvailee prosessia.
 

Hyvinvoiva taidekenttä, hyvinvoiva yhteiskunta 

Yhteistyö sai positiivisen vastaanoton niin asiakkaiden, yhteistyökumppaneiden kuin työntekijöidenkin joukossa, ja on jatkunut myös juhlavuoden jälkeen. SEB ylläpitää edelleen Arabian Taideosastoyhdistyksen taiteilijoiden vaihtuvia näyttelyitä esittelevää SEB Window:ta Helsingin keskustassa Eteläesplanadilla. SEB Window on osoittautunut hyväksi myyntipaikaksi teoksille. Teoskauppoihin on ryhdytty niin pankin henkilökunnan kuin myös satunnaisten ohikulkijoiden toimesta. 

Ahlskog toteaa, että taide saa myös jakaa mielipiteitä.

- Tietenkin kuulemme toisinaan mielipiteitä, jotka eivät ole pelkästään myönteisiä. Uskon kuitenkin, että koko henkilökunta tukee ajatusta siitä, että paikallisten taiteilijoiden tukemisessa on järkeä ja molemminpuolinen hyöty.

Ahlskog kertoo, että kumppanuuksien ja sponsoroinnin osalta koko konsernia ohjaavat periaatteet ovat kestävä kehitys ja hyvinvoiva yhteiskunta.

- On tärkeää muistaa, että kyse ei ole vain hyvästä tahdosta tai hyväntekeväisyydestä. Taide ja kulttuuri ovat tekijöitä, joilla on suora vaikutus yhteenkuuluvuuden tunteeseen ja hyvinvointiin. Kun yhteiskunnalla menee hyvin, pankilla menee hyvin, mikä tarkoittaa viime kädessä sitä, että yhteiskunnan ja kulttuurin tukemisella on myös kaupallinen merkitys, hän huomauttaa.
 

Uudet mesenaatit -hanke tuo yhteen yritykset ja taidetoimijat

Uudet mesenaatit -hankkeen verkkoartikkeleissa paneudutaan syksyyn mittaan vielä taidevälitystapahtuman yrityskumppanuuksiin sekä tapoihin, joilla yritykset voivat osallistua julkisten taideteosten rahoitukseen. Tänä ja ensi vuonna toteutettavassa hankkeessa selvitetään, millainen on tämän päivän ja huomisen taidemesenaatti. Mitkä konkreettiset tavat tehdä yhteistyötä ja elävöittää suomalaista taide- ja kulttuurielämää sopivat parhaiten yrityksille ja taidetoimijoille juuri nyt? Entä millaista yhteistyötä taidetoimijat itse peräänkuuluttavat? 

Hankkeessa luodaan käytännönläheisiä kumppanuuspilotteja valikoitujen yritysten ja kuvataideyhteisöjen välille syksyn 2025 ja kevään 2026 aikana. Piloteissa testataan käytännössä erilaisia kulttuurivastuullisuustekoja. Hankkeen tulokset ja esimerkit toimivista yritysyhteistyömalleista kootaan oppaiksi yhdistyksille ja yrityksille. Hankkeeseen voi tutustua tarkemmin täällä.


Teksti: Noora Pitkälä